Als je baby oververmoeid is, betekent het dat het lichaampje zo moe is, dat het niet meer kan slapen. En dat is natuurlijk niet fijn! Slaap is namelijk erg belangrijk voor je kindje. Hoe kan het dat een babylichaam oververmoeid raakt en hoe kun je het voorkomen?

Wanneer je baby oververmoeid is, wordt het stress-responssysteem van het lichaam geactiveerd. Er giert dan zoveel cortisol en adrenaline door het kleine lichaam, dat het lastig is om te ontspannen. Je kindje komt dan moeilijk in slaap en slaapt ook minder goed. En dat zorgt er dan weer voor dat het nog oververmoeider raakt.

Hoe weet je of jouw baby oververmoeid is?

Je baby kan oververmoeid raken als het langer dan zou moeten opblijft tussen dutjes door. Vooral pasgeborenen hebben extra veel slaap nodig. Ze kunnen niet meer dan 45 minuten wakker blijven voor ze weer moeten slapen. Niet gek dus, dat een pasgeborene makkelijk oververmoeid kan raken! Want hoe ouder je kindje wordt, hoe minder slaap het nodig heeft.

Elke baby is natuurlijk uniek, dus ieder kindje laat andere signalen van oververmoeidheid zien. Maar over het algemeen kunnen dit tekenen zijn dat je baby oververmoeid is:

  • Je baby wrijft veel over de ogen of het gezicht
  • Je baby hikt, geeuwt, of niest veel
  • Je baby jammert veel en lijkt regelmatig ontroostbaar
  • Je baby wordt aanhankelijker aan mama, papa, of verzorger
  • Je baby wordt actiever naarmate het langer wakker is

Hoe voorkom je dat je baby oververmoeid raakt?

Als je kindje oververmoeid is, is het erg onrustig. De eerste stap is dus om je baby te kalmeren. Baker je kindje bijvoorbeeld in, schommel het zachtjes heen en weer of gebruik je zangtalent door een slaapliedje te zingen. Dat biedt de basis om je kindje uiteindelijk weer te kunnen laten slapen.

Ook voeding kan helpen in het voorkomen of verhelpen van oververmoeidheid. Slapen en voeden kun je bij baby’s namelijk niet los zien van elkaar: een uitgeruste baby drinkt rustiger en slaapt beter dan een onrustige baby. Dat past allemaal in het schema van rust en regelmaat die veel ouders hanteren. En dat is niet voor niets! Een ritme creëren doet wonderen voor volwassenen, en ook voor baby’s.

De beste tip is dus om een vaste volgorde aan te houden. Geen voedingsritme op de klok, maar een vaste volgorde van gebeurtenissen, zoals: slapen, drinken, wakker. De volgorde maakt niet uit, zolang je die volgorde maar aanhoudt. Zo leert je kindje bijvoorbeeld dat het tijd is om te drinken zodra het wakker wordt en dat het na het drinken tijd is om weer naar bed te gaan. Dat maakt het als ouder meteen een stuk makkelijker om hongersignalen van slaapsignalen te onderscheiden.

En let dan ook goed op die signalen. Als je merkt dat je kindje moe is, ondanks dat het eigenlijk pas over 10 minuten tijd is om te gaan slapen, leg je baby dan tóch vast in bed. Regelmaat is namelijk belangrijk, maar rust misschien nog wel meer.

 

Leave a Reply